Heb ik mijn traumatische bevalling goed verwerkt?

Bevallen en moeder worden is een van de meest indrukwekkende ervaringen die je kunt meemaken in je leven.

Een goede ervaring, of niet, het is een ervaring die nooit meer zult vergeten. Je hebt net het leven gegeven aan een nieuw mensje en dat is niet iets wat je elke dag doet. Het maakt daarom veel emoties in je los.

 

Negatief terugkijken op je bevalling

En helaas niet alleen positieve… wanneer je te maken hebt gehad met een moeilijke of traumatische bevalling, overheersen vooral de negatieve emoties en gevoelens.

Je kunt worstelen met gevoelens van teleurstelling, spijt, wrok, woede, schuld of schaamte en dat kan een behoorlijke impact hebben op je dagelijks leven. Je voelt je dan ook verre van de vrouw die je voor de bevalling was.

Je kan moeilijk in slaap komen, los van het slaappatroon van je kindje, je schiet snel uit je slof en je bent jaloers op vrouwen die wel een goede bevalling hebben meegemaakt. Waarom zij wel en jij niet? Soms schrik je van jezelf.

 

Symptomen die snel en gemakkelijk zijn te verlichten

Ergens voel je wel dat je nog iets moet met je bevalling, maar wat en hoe? Je besluit eens te googelen op bevallingstrauma en de termen als posttraumatische stress stoornis (ptss) schieten je om de oren.

Je leest de symptomen:

  • Herbeleving van het trauma
  • Vermijden van prikkels die bij het trauma horen
  • Negatieve gedachten en stemming
  • Verhoogde prikkelbaarheid

Voor een stukje herken je jezelf hierin, maar ook weer niet helemaal. Ze klinken zo vaag en abstract. En omdat je jezelf er niet (helemaal) in herkent, laat je het maar rusten. Dit gaat niet over mij, het zal allemaal wel. Maar ondertussen voel je je nog steeds niet de vrouw die je voor de bevalling was.
Wil je weten of jij symptomen van een bevallingstrauma vertoont? Vraag hier de gratis checklist aan.

 

Er zit een grote marge tussen positief terugkijken en een ptss

Veel vrouwen vertonen te weinig symptomen om een ptss als gevolg van de bevalling te kunnen vaststellen, maar te veel om te kunnen zeggen dat er niets aan de hand is. Daardoor blijven vrouwen onnodig lang rondlopen met klachten, die met goede hulp eenvoudig en snel verlicht, dan wel opgelost kunnen worden. En dat vind ik zonde.

Voor de vrouwen die ik begeleid bij het verwerken van een bevallingstrauma, maak ik gebruik van een checklist om zo in kaart te brengen op welke manieren hun bevalling nog steeds van invloed is op hun dagelijks leven. En dat is enorm helpend. Zo vaak hoor ik dat vrouwen last hebben van een bepaald symptoom, zonder dat ze zich ook maar een moment bewust waren van het feit dat dat mogelijk door hun heftige of traumatische bevalling werd veroorzaakt. Deze checklist geeft hen op veel punten zoveel herkenning en inzicht.

 

Hoe zit dat bij jou?

Ergens kan ik me voorstellen dat jij je misschien ook afvraagt: ‘Heb ik mijn bevallingllingstrauma goed verwerkt?. Dat je je nog steeds niet de oude ik voelt, maar er niet precies de vinger op kunt leggen hoe dit nu komt. Dat je graag, voordat je op zoek gaat naar een hulpverlener, zou willen weten of je die hulp überhaupt wel nodig hebt.

En precies om die reden heb ik besloten om deze checklist ook aan jou beschikbaar te stellen. Gratis, het enige wat je hoeft te doen, is je naam en e-mailadres in te vullen, zodat ik hem naar je toe kan sturen.

Dus heb je een moeilijke of traumatische bevalling meegemaakt en vraag je je af in hoeverre je je bevalling hebt verwerkt en twijfel je of je er nog wat mee moet? Vul dan hier je gegevens in en binnen een paar minuten weet je meer.

Pin It on Pinterest

Share This