Ga je aan de slag met het symptoom of met de oorzaak?

Burn-out, bekkenklachten, pijnlijke nek- en schouderspieren… zo maar wat klachten waar je last van kunt hebben nadat je een heftige bevalling hebt meegemaakt. Maar toch wordt een verband tussen deze beide dingen nog heel vaak niet herkend.

Met als gevolg dat men aan de slag gaat met bijvoorbeeld een burn-outcoach om te herstellen van een burn-out. Om te zorgen dat die batterij weer vol en opgeladen raakt. Vol goede moed gaat men aan de slag met het herstel, zonder goed naar de oorzaak te kijken.

Gevolg? Na een poosje loopt de batterij gewoon net zo hard weer leeg, omdat de burn-out niet iets op zichzelfstaand was, maar een symptoom van een niet goed verwerkte bevalling.

Je gaat voor je bekkenklachten en incontinentieklachten naar de bekkenfysio. Die merkt dat er zoveel spanning in je bekkenbodem zit, dat trainen op dit moment geen optie is. Je moet eerst oefenen op het ontspannen van je bekkenbodem, voordat je kunt gaan trainen.

Hoe hard je ook oefent, het ontspannen lukt maar deels of soms zelfs helemaal niet. Dat kan behoorlijk frustrerend zijn. Je werkt zo hard en er gebeurt maar bar weinig. Dit omdat de spannning in dat gebied niet volledig op zichzelf staat, maar verergerd kan worden door een niet goed verwerkte bevalling.

Je hebt veel pijn aan je nek en schouderspieren. Je bezoekt hiervoor regelmatig een masseur om het los te laten maken. De eerste twee dagen voel je verlichting, maar daarna zit alweer alles enorm vast. Het brengt geen blijvende verlichting. Gespannen spieren kunnen een symptoom zijn van een niet goed verwerkte bevalling.

Ik zie mensen vaak zoveel doen om hun symptomen te laten verminderen, zonder dat ze de veroorzaker van alle klachten aanpakken. Wat als je daar gewoon zou beginnen?

Dat is waar de podcast van deze week overgaat. Je beluistert hem via de link in bio of via jouw favoriete podcast app onder de naam Moedermoed.

Pin It on Pinterest

Share This